در تعریف شرکت های دانش بنیان آمده است که شركت ها یا مجموعه هایی که به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتر و […]

در تعریف شرکت های دانش بنیان آمده است که شركت ها یا مجموعه هایی که به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرمافزارهاي مربوط تشكيل مي‌شوند را شرکت های دانش بنیان میگویند. با توجه به مسئله حمایت از کالای ایرانی و آن قسمتی از متن که به توسعه اقتصاد دانش محور اشاره میکند به ادامه مطلب میپردازیم.

بانگاه کردن به دنیای اطرافمان قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که دیگر دنیای زور فیزیکی و انواع برتری های نظامی و سرمایه های معدنی، نفتی و… گذشته، و کسانی در اقتصاد قدرتمندترند،که دارای دانش بیشتری باشند و اینکه دنیا بسرعت در حال پیش رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان است. کپی برداری های زیاد و ناشیانه از انواع محصولات در صنایع مختلف باعث شده تا محصول نهایی دیگر به عنوان ارزش در صنعت مطرح نباشد و دانش تولید یک محصول و تکنولوژی آن به عنوان ارزشمند ترین دارایی یک تولید کننده و صنعتگر محسوب میشود.

تعاریف و توضیحاتی متنوعی در خصوص معنای لغوی اقتصاد دانش بینان وجود دارد ولی عامه برداشت های از این کلمه این مفهوم را میرساند که اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که دانش و اطلاعات دارای جایگاهی بالاتری نسبت به سرمایه های فیزیکی و دارایی های نقدی همچون تجهیزات، زمین و… است و به تبع آن کالاهای دانش بنیان کالاهایی هستند که سرمایه در آنها نه فقط پول و موارد ذکر شده، بلکه نوآوری و ابداعات است.

بعد از تبیین معانی لغوی و مفهومی اقتصاد و محصولات دانش بنیان به بررسی چگونگی تاثیر گذاری مباحث مطروحه بر حمایت از کالای ایرانی میپردازیم. همانطور که میدانید موضوع شرکت های دانش بنیان و توجه به بحث علم و اقتصاد و ثروت افزایی ناشی از آن، موضوع تقریبا جدیدی در محافل تولیدی، صنعتی و اقتصادی ایران است که با توجه به نام گذاری امسال فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی، توانمندسازی، رفع مشکلات و کلا پرداختن به این شرکت ها و حمایت از تولیداتشان بعنوان کالای ایرانی است.

تعداد شرکت های دانش بنیان در سال گذشته به بیش از ۳۳۶۰ شرکت و با اشتغال زایی حدود ۱۱۱۲۳۴ نفر به پایان رسید در حالی که میزان درآمدزایی این شرکت ها از ۲۳۸ هزار میلیارد ریال هم فراتر رفته بود. با توجه به اینکه تقریبا عمده تولیدات این شرکت ها ۱۰۰ درصد ایرانی بوده و از کالاهای داخلی استفاده شده است و بنابر آمار موجود می توان پی به پتانسیل اقتصادی بزرگ این شرکت های برد. بالاترین تعداد شرکتهای ثبت شده در سال گذشته مربوط به حوزه ماشین آلات و  تجهیزات پیشرفته است و مقام بعدی مربوط به شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای است. یعنی دو حوزه بسیار پرکاربرد در زندگی امروزی. حوزه اول مربوط به تجهیزات مکانیکی که یا در ساخت کارخانه ها و صنایع پرکاربرد هستند یا در مصارف صنعتی و دیگر حوزه که مصرف کنندگانش کاربران سازمانی و خانگی هستند در حوزه های نرم افزار و آی تی.

بطور مثال کارخانه ای که قرار است تولیداتی برای مصرف داخل و یا خارج داشته باشد خود چه بهتر است از تجهیزات و ماشین آلات داخلی استفاده کند تا محصولی را بسازد که تجهیزات تولیدش هم ایرانی هستند. اما ذکر این نکته که تولید کنندگان ایرانی باید مسئله افزایش کیفیت را بعنوان سرلوحه امورات تولیدی سال جدید لحاظ کنند خالی از لطف نیست. بنابراین با افزایش کیفیت محصولات داخلی و معرفی آن ها به مصرف کننده ها و همچنین خرید بالاخصمحصولات ایرانی که دانش بنیان هستند میتوان بر یکی از بزرگترین مشکل حال حاضر کشور که همان مباحث و مشکلات اقتصادی است فائق آمد.

حالیه باتوجه به تمام موارد فوق میتوان به این نتیجه رسید که با حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان که ساده ترین آن ها خرید و مصرف محصولتشان است هم بعنوان وظیفه وضع شده مقام معظم رهبری در این سال با عنوان خرید کالا ایرانی جامه عمل پوشانیدم و هم امکان رشد و بالندگی این شرکت ها و به تبع آن اشتغال زایی برای جوانان و خانواده های ایرانی را فراهم ساخته ایم.

 

معراج مبرانیا – دکتری مدیریت کسب و کار-DBA