کد خبر : 5872
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 18:11

با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون نخست وزیر آذرباییجان؛

پایانه مرزی آستارا به بهره برداری رسید

پایانه مرزی آستارا و پل جدید مرزی اتومبیل‌رو آستاراچای برای تسهیل تردد و رشد ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان با کشورهای CIS، با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ابریشم پرس، پل آستاراچای و پایانه مرزی آستارا با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  و همچنین شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل‌رو از فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع شد. پل مرزی اتومبیل‌رو آستاراچای به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶ متر با اعتبار ۵.۸ میلیون یورو در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شده‌است تا کامیون‌های خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند. اما کامیون‌های پر، از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده می‌کنند.

 

همچنین محوطه پایانه مرزی موقت آستارا برای حضور کامیون‌ها ایمن سازی شده‌است. از طرفی در مسیر تردد کامیون‌ها نیز بر سر تقاطع، راه‌بند نصب شده‌است.

 

پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی، طبق توافق با جمهوری آذربایجان برای انتقال کامیون‌های خالی به پایانه مرزی موقت و انجام رویه‌های مرزی در محل منتهی الیه پل جدید آستاراچای و نیز ارتقا مجموع عملکرد پایانه‌های قدیم و جدید به حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون در روز احداث شده‌است.

 

بر اساس این گزارش، یکی از گره‌های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به‌سمت آذربایجان به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به‌دوش می‌کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت. اینک با بهره‌برداری از پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به‌صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده‌رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث‌شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت‌ها برای عبور سهل‌تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم است.

 

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربایجان وصل می‌شود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می‌شود.

 

این مسیر ارتباطی، ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل می‌کند و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را فراهم می‌کند.

 

مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال‌ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب‌می‌شود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.

ارسال در واتس آپ
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.