تا کنون برای این سوال پاسخی پیدا کرده اید که شهری که در آن زندگی میکنیم تا چه اندازه هوشمند است ؟

تا کنون برای این سوال پاسخی پیدا کرده اید که شهری که در آن زندگی میکنیم تا چه اندازه هوشمند است ؟

جهان امروز به شدت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی بزرگ است. جامعه ای که در آن میزان دسترسی و استفاده از اطلاعات نقش مهم و ضروری دارد. رسانه ها و در راس آن اینترنت به عنوان عامل های مهم این دسترسی نقش تعیین کننده ای در زندگی روزمره بشر برای خود ایجاد کرده اند.

امروزه تمامی دولتها  در تلاش هستند تا از جنبه‌های مختلف فناوری در سیستم‌های شهری استفاده کنند و خدماتی ارائه نمایند که با صرف کمترین زمان در تمام امور مورد نیاز زندگی شهری به بالاترین سطح بهره‌وری دست یابند.

بخش‌هایی نظیر  حمل و نقل شهری، خدمات آب و فاضلاب، خدمات برقی، مسائل مربوط به اینترنت، بهداشت و درمان، دولت الکترونیک و مشارکت همسطح مردمی در امور شهری می‌باشد.

تجربه شهر دبی در استفاده از فناوری  قابل مطالعه است

در دبی به عنوان هوشمند شهر خاور میانه ، پروژه ای  از سال ۲۰۱۳ شروع شده و  عمده تمرکزش بر روی افزایش رضایت شهروندی صورت می پذیرد و رفاه، امنیت اجتماعی و مدرنیته یکپارچه را برای ساکنین شهر فراهم می آورد.

در این شهر خدمات شهری  برروی  نرم افزارهای هوشمند گوشی موبایل جهت انجام کارهای روزانه و فعالیت‌های مالی از قبیل: ثبت نام خودرو، گرفتن تاکسی، پیگیری بسته‌ها، قبض‌های الکترونیکی، ‌پیدا کردن خودپرداز، پیگیری وضعیت ویزا، گزارش تخلفات و دیگر خدمات میباشد

مفهوم شهرهوشمند تا حد زیادی مبهم  است و تعاریف بسیاری برای آن وجود دارد و در شهرهای دنیا به نحوهای مختلف اجرا شده است. اما تجربه شهر هوشمند در ایران بیشتر به سمت و سوی شهر الکترونیک  بوده تا هوشمند.

کارشناسان این حوزه هم بر این باورند که قبل از رسیدن به شهر هوشمند باید یک شهر الکترونیک با سازمانها و ادارت دیجیتالی داشته باشیم

امروزه در شهرهایی که پروژه شهرهوشمند (الکترونیک ) هرچند ناقص اجرا شده ، سازمان های خدمت رسان سعی برارائه خدمات غیرحضوری داشته اند. تجربه مشهد یا ارومیه  به عنوان یکی از هوشمند ترین شهرهای ایران مصداقی بر این گفته است ، این شهرها در گام اول سعی کرده اند خدمات خود را بر روی بستر اینترنت ارائه دهند .

در آذرماه سال 94 شهردار وقت لاهیجان با انتشار خبری از ثبت قرارداد با یک شرکت از آغاز هوشمند سازی شهر خبر داد (اینجا را بخوانید )  و یکبارنیز  در جشنواره روز لاهیجان در برج میلاد در تابستان 95  خبری از قرارداد با یک شرکت مبنی بر هوشمند سازی شهر منتشر شد ، ولی حداقل ترین فعالیت ها در این زمینه انجام نشده و در نهایت منجر به تصویب طرحی در شورا مبنی بر عدم ادامه فعالیت شهر هوشمند لاهیجان شده است .

قراردادی که تنها مبنی بر دسترسی RFID بوده که همان تردد با کارتهای هوشمند است که در بسیاری از پارکینگهای کشور مشاهده کرده اید .

ارائه Wifi شهری هم از دیگر بندهای قرارداد بود که اجرایی نشد .

همانطور که در بالا گفته شد تجربه شهر هوشمند در هیچ کجای ایران کامل و براساس تعاریف بین المللی انجام نشده و تنها خدمات الکترونیک  انجام شده است و در این بین  شهرداری به عنوان یکی از پرمراجعه ترین سازمان های خدمت رسان  شهرستان میتواند  بیشترین نقش را در ارائه خدمات هوشمند (الکترونیک)  داشته باشد

شهردار و شورای شهر جدید  لاهیجان در طول مدت حضور در خود نشان دادند  که نگاه ویژه به فضای مجازی دارند  اما این نگاه تنها به سمت شبکه های مجازی بوده

پایگاه  lahijan.ir تنها به طور ناقص در اطلاع رسانی اخبار این مجموعه مشغول به کار است ، در حالی که میتوان با برنامه ریزی مناسب در همین سایت ، مراجعه حضوری بسیاری از مردم را به مجموعه شهرداری کاهش داد و خدمات آنلاین و 24 ساعته را در اختیار شهروندان قرار داد

این بی توجهی در شورای شهر بیش از اینهاست . کافیست وارد سایت شورای شهر شوید ، به جز چند تصویر و خبر هیچ اثری از خدمات الکترونیک مشهاده نمیشود . حتی نام اعضای دوره پنجم در سایت به روز رسانی شده نیست !!!

حالا که شورای شهر علاقه ای به تشکیل جلسات علنی ندارد میتواند مصوبات خود را جهت اطلاع مردم شهر در این فضا اطلاع رسانی کند .

سایر ادارات و سازمان ها دست کمی از این دو مورد ندارند .

اگر میخواهیم شهری هوشمند داشته باشیم باید زیرساخت های آن را فراهم کنیم. مهمترین زیرساخت شهر هوشمند ارائه خدمات الکترونیک از سوی سازمانها و ادارات خدمت رسان است .

جداکردن شبکه های مجازی و فضای مجازی برای مدیران شهری و ایجاد فضایی جهت خدمت رسانی به شهروندان به صورت مجازی در نهایت منجر به کمتر شدن اتلاف وقت شهروندان خواهد شد و پیامدهای مناسبی از جمله کم شدن ترافیک شهری ، بهبود اقتصاد خانوارها و حتی در درازمدت به کم شدن آلودگی های هوا و صوت در شهرها را در پی خواهد داشت .

همچنین فعالیت در این فضا فساد اداری را تا حد ممکن کاهش خواهد داد و منجر به تسریع عملکرد به ارباب رجوع خواهد شد .

 

 

حامد رمضانی

کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی شهری

لینک کوتاه
https://goo.gl/BQgub9

  • نویسنده : حامد رمضانی