کد خبر : 4061
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 22:39

آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در گیلان و ۲ استان دیگر

مدیر اجرایی طرح کالابرگ الکترونیک از آغاز اجرای این طرح در سه استان گیلان ، قزوین و هرمزگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ابریشم پرس،  حمید فرداد درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تصریح کرد: پس از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، این طرح از دیروز در سه استان دیگر اجرایی شد.

استان‌های قزوین، گیلان و مرکزی سه استانی هستند که از دیروز اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در آنها آغاز شده است.

پاسخ به ابهامات طرح کالابرگ الکترونیک

در همین حال خبرگزاری تسنیم به برخی ابهامات طرح فوق پاسخ داد.

بر این اساس، طرح کالابرگ الکترونیک شامل ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر یک لیتری کم‌چرب، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، ماست دبه دو و نیم کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ کیلویی، ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج است که مردم می‌توانند در طرح کالابرگ الکترونیک از اعتبار یارانه خود برای خرید این محصولات استفاده کنند.

طرح کالابرگ الکترونیکی یک مزیت قیمت هم دارد. کالا‌های مشمول این طرح با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ محاسبه شده است و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه پرداخت می‌شود. همچنین در صورت افزایش قیمت کالاها، تمهیدات جبرانی پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال به ازای هر نفر عضو خانواده یک روغن ۸۱۰ گرمی به قیمت ۶۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اگر این فرد روغن ۸۱۰ گرمی را تهیه کند ۱۴ هزار تومان خودش می‌دهد و ۴۸ هزار تومان از اعتبارش پرداخت می‌شود و اگر به‌جای روغن آفتابگردان، روغن کنجد بخرد، همان ۴۸ هزار تومان از اعتبارش کسر شده و مابه‌التفاوت رقم را باید خودش نقدی پرداخت می‌کند.

استفاده اختیاری

طرح کالابرگ الکترونیک اجباری نیست و یارانه‌بگیران در صورتی که طی یک ماه از اعتبار این طرح برای خرید ۱۰ کالای اساسی اعلام شده استفاده نکنند در پایان ماه امکان برداشت نقدی یارانه خود را دارند. ضمن اینکه خانواده‌هایی که در دهک یک تا ۹ معیشتی قرار گرفته‌اند و تاکنون یارانه دریافت می‌کردند، مشمول طرح کالابرگ الکترونیک به‌حساب می‌آیند.

نحوه خرید کردن در این طرح مانند خریدهای عادی است و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار می‌توان خرید را انجام داد. استفاده از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک کاملا اختیاری است در صورت استفاده نکردن از مزایای این طرح، مشمولان دریافت یارانه دولتی می‌توانند مانند گذشته از یارانه خود به‌صورت نقدی در موعد واریز استفاده کنند. در طرح کالابرگ الکترونیک قرار نیست کارمزدی به فروشنده پرداخت شود در این طرح همچون خرید عادی هیچ هزینه و کارمزدی برای مصرف‌کننده پیش‌بینی نشده است و دریافت وجه اضافی تخلف خواهد بود.

مشارکت فروشگاه‌های ثبت‌شده

عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی، سوپرمارکت و فروشگاه‌های محصولات غذایی، فروشندگان گوشت بسته‌بندی شده و یخ‌زده، فروشگاه‌های محصولات لبنی و فروشگاه مواد غذایی متفرقه در طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت خواهند داشت. ضمن اینکه لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشارکت‌کننده در این طرح در سایت

Shoma.sfara.ir موجود است. البته از کلیه فروشگاه‌های مجاز که لیست آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس

Shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی شما (فارا) قابل مشاهده است، اما فروشگاه‌هایی که در این طرح تعریف نشده‌اند امکان خرید وجود ندارد. ضمن اینکه به‌زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شوند وجود خواهد داشت.

واریز اعتبار به حساب سرپرست خانوار

سرپرست خانوار در طرح کالابرگ الکترونیک همان شخصی است که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حسابش واریز می‌شود. در طرح کالابرگ الکترونیک می‌توان با استفاده از تمامی کارت‌های سرپرست خانوار خرید کالا‌های اساسی ۱۰گانه را انجام داد اما امکان استفاده از کارت سایر اعضای خانواده برای خرید پیش‌بینی نشده است.

ضمن اینکه اگر در طرح کالابرگ الکترونیک، پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند یا فروشنده کم‌فروشی و گران‌فروشی کند مردم می‌توانند، شکایت خود را از واحد صنفی توسط سامانه تلفنی ۱۲۴، داخلی ۶ اعلام کنند.

همچنین مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک می‌توانند از تمام برند‌های تولیدکننده کالا‌های مجاز خرید کنند و مجبور به خرید از برند کالایی خاص نیستند. مشمولان می‌توانند کل اعتبار خود در طرح کالابرگ الکترونیک را صرف خرید یک قلم کالا به‌طور مثال روغن یا برنج کنند و این حق در هر مرحله وجود دارد.

مشمولان برای ثبت‌نام در طرح کالابرگ الکترونیک باید پس از نصب اپلیکیشن «شما» نسبت به دریافت موجودی اعتبار اقدام کنند و در صورت نیاز با مرکز تماس فارا به شماره ۱۴۶۳ (بدون پیش‌شماره) تماس بگیرید. مردم استان‌های مشمول می‌توانند در حال حاضر با شماره‌گیری کد دستوری ستاره، ۷۸۸، ستاره، ۲۸، مربع میزان اعتبار خود را استعلام کنند. همچنین برای استعلام میزان اعتبار و مشاهده کالا‌های مصوب و قیمت‌ها، می‌توانید برنامه کاربردی «شما» (مخفف عبارت شبکه ملی اعتبار) را برای دستگاه‌های اندرویدی از بازار و مایکت دانلود کنید. امکان نصب اپلیکیشن همچنین روی درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir وجود دارد. ضمن اینکه ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار فقط در سامانه وزارت تعاون قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق سایت همین وزارتخانه امکان‌پذیر است.

ارسال در واتس آپ
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.